Praktijk voor Hoogsensitiviteit en Bewustzijnscoaching

Zelfcompassie, hoe pas je dat eigenlijk toe?

Hoe vaak zijn we wel niet onze eigen strenge criticus? In plaats van onze eigen aller beste vriendin. Wanneer zijn we gestopt met het geloven in onze eigen kracht en begonnen we wat anderen over ons zeiden als waarheid te zien?
… Zo herkenbaar, zeker ook voor veel hsp-ers.
Minder streng zijn voor jezelf is de weg naar meer ontspanning en zelfcompassie.

Een oefening in zelfcompassie

Vandaag daarom een prachtige oefening in ZELFCOMPASSIE en ZELFLIEFDE
Neem de komende periode iedere dag een moment voor jezelf. Om je met jezelf in liefde te verbinden.

Adem een paar keer rustig in en uit richting je hart en buik. En zeg Lieve < je eigen naam>. Herhaal het een paar keer. En vul eventueel aan “Lieve, mooie, grappige < je eigen naam>”.
In het begin klinkt dit wellicht wat onwennig, maar door je eigen naam te benoemen maak je werkelijk contact met wie je bent. Merk op wat je voelt.

Vind je het fijn, deze mildheid naar jezelf. Of voelt het onprettig? Wat ook kan. Vraag jezelf af waarom het fijn voelt of waarom je het juist onprettig vindt. Vind je jezelf misschien niet waard om geliefd te zijn?
Laat alles wat je voelt er zijn. Merk op, maar oordeel niet.

Sla nu je armen om je heen en knuffel jezelf. Voel deze koestering. Het kan zijn dat je een beeld voor ogen krijgt van jezelf als kind, of in een herinnering uit het verleden. Dat is prima. Laat het gebeuren.

Zeg je naam nog een paar keer vaker. Versterk je gevoelens van waardering, erkenning en liefde voor jezelf. Blijf rustig doorademen richting je buik en je hart. Open je hart. En zeg tegen jezelf “ Ik accepteer en ik hou van mezelf. Ik ben helemaal oké zoals ik ben”.

Oefenen in zelfcompassie baart kunst

Misschien voel je een diepe rust over je neer komen. Of val je in slaap met deze gedachte?
Beloof jezelf dat je er voor jezelf zult zijn. Zeg tegen jezelf dat je van jezelf en je lichaam houdt. Ook als je dit nog moeilijk vindt. Als je BEOEFENT, zul je merken dat het steeds beter gaat.

Mocht je behoefte hebben om na deze oefening uiting te geven aan je gevoelens, schroom dan niet. Pak pen en papier en schrijf. Pak tekenspullen erbij en geef er een creatieve uiting aan. Of pak een foto van jezelf en maak er VERBINDING mee. Geef er aandacht aan, het zal LIEFDE en MILDHEID voor jezelf brengen.