Praktijk voor Hoogsensitiviteit en Bewustzijnscoaching

ADEMEN. Ik stond er nooit zo bij stil. Het was iets wat ik gewoon deed.
Totdat ik enkele jaren geleden op mijn ademhalingstechniek gewezen werd door een mensendieck therapeut. Ze vertelde mij, dat ik verkeerd om ademde; bij de inademing trok ik mijn buik in en mijn borst op. En bij de uitademing liet ik mijn buik ingetrokken en zakte alleen mijn borstkas weer wat naar beneden.

De energie kon niet goed stromen

Dit betekende dat ik mijn ademhaling bijna altijd hoog had zitten en vastzette op het middenrif. En dat ik lang niet de capaciteit van mijn ademhaling benutte. Hiermee hield ik onbewust een bepaalde mate van alertheid en spanning in mijn lijf instant. En spande ik chronisch te veel spieren aan in mijn lijf (schouders, nek en bekkengebied). De energie kon niet goed stromen.
Het heeft heel wat oefening gekost om dit patroon om te keren. Het heeft me veel gebracht. En wat voelt het nu beklemmend als ik mijn oude adempatroon naboots.

Een mooie ademhaling en hartritme zijn zo belangrijk

De adem is onlosmakelijk verbonden met hoe we zijn en wie we zijn. De manier waarop we ademen heeft een grote impact op hoe we in het leven staan en dat heeft gevolgen voor ons lichaam, fysiek, mentaal en emotioneel.

Wanneer ons hartritme en onze ademhaling verstoort is, krijgen de hersenen een signaal dat er stress is. Ze reageren dan automatisch met een vecht, vlucht of verstar-reactie.
Het hartgebied communiceert dus net zo goed met de hersenen als andersom.
Onderzoekers hebben zelfs ontdekt dat het HART meer invloed heeft op ons ZENUWSTELSEL dan onze hersenen. Hersenen komen namelijk tot rust als ons hartritme coherent wordt, als we harmonie kennen op gevoelsniveau. Deze HARMONIE kan bereikt worden met bewuste aandacht en ritmisch ademen. Hoe bijzonder is dat!

Een ademhalingsoefening

Zelf ervaren? Ga rustig zitten met beide voeten op de grond, je rug rechtop. Sluit je ogen en richt je aandacht op je borstgebied (hartstreek). ADEM nu rustig in voor 5 tellen en uit voor 5 tellen, en houd dit tempo 3-5 min. vast. Neem waar wat er in je HERSENEN en in je LICHAAM gebeurd. Het is echt verbazingwekkend.
De oefening nog dieper ervaren? Richt tijdens het ademhalen je aandacht op iets of iemand waar je veel van houdt. Zo actiever je HARMONIE en de kracht van je HARTVELD💗